måndag 25 november 2013

Kommunal konst

Det kan vara intressant att se hur kvinnor avbildas i respektive kommuns officiella konst.

För några år sedan studerade FemNet offentlig konst i Malmö, ur ett könsperspektiv. Utgångspunkten var 42 konstverk som nämndes i en kommunal broschyr.
Vi räknade fram att konstverk gjorda av kvinnor låg på enbart 11,9 %

Sammanlagt 30 av konstverken hade människor som motiv. Av dessa föreställde 16 st kvinnor, 14 män. Dock förekom fler avbildningar av män totalt, eftersom flera konstverk skildrade grupper av människor, där män alltid var i stor majoritet.
Över hälften av de avbildade kvinnorna var nakna, men mindre än hälften av männen. De nakna kvinnorna stod passiva och lät sig beskådas. När den nakna mannen avbildades, så var han aktiv och oftast avbildad mitt i en rörelse, oftast ett lyft. Titeln var allvarstyngd och heroisk som "Tragos", "Tidens genius", "Arbetets ära".

Hur ser det ut i Söderslätts kommuner? Vi har inte undersökt könsperspektivet, men här är två statyer, som fastnat på bild:
Böst (av Fred Åberg) från Trelleborg. Böst är på dialekt och betyder ungefär elak, stygg. Skulpturen markerar ”styggt väder”. Kommunen lär använda statyn/fontänen som ett kännemärke för staden. Fred Åberg har också skapat statyn av oxen, som finns (f n dock nedtagen ”för reparation”) i Oxie centrum och som är ett kännemärke för Oxie.
Flicka med barnvagn - som finns i Svedala - är skapad av Gunnel Frieberg, som också skulpterat Sillagumman på Fisketorget i Malmö. Om den senare berättade hon att hon fick inspiration från sin skoltid på 1920- och 1930-talen, då hon varje dag traskade längs med kanalen. På vägen mötte hon sillagummorna som kom från Limhamn och körde med sina rullebörar med nyfångad sill. De berättade om sina slitsamma liv och hur många Sydsvenskan de hade stoppat in under kläderna för att inte frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar