För några år sedan studerade FemNet offentlig konst i Malmö, ur ett könsperspektiv. Utgångspunkten
var 42 konstverk som nämndes i en kommunal broschyr.
Vi räknade fram att konstverk gjorda av kvinnor låg på enbart 11,9 %
Sammanlagt 30 av konstverken hade människor som motiv. Av
dessa föreställde 16 st kvinnor, 14 män. Dock förekom fler avbildningar av
män totalt, eftersom flera konstverk skildrade grupper av människor, där män
alltid var i stor majoritet.
Över hälften av de avbildade kvinnorna var nakna, men mindre
än hälften av männen. De nakna kvinnorna stod passiva och lät sig beskådas.
När den nakna mannen avbildades, så var han aktiv och oftast avbildad mitt i en rörelse, oftast ett
lyft. Titeln var allvarstyngd och heroisk som "Tragos", "Tidens genius", "Arbetets
ära".
Hur ser det ut i Söderslätts kommuner? Vi har inte undersökt könsperspektivet, men här är två statyer, som
fastnat på bild:
Böst (av Fred
Åberg) från Trelleborg. Böst är på dialekt och betyder ungefär elak, stygg. Skulpturen markerar
”styggt väder”. Kommunen lär använda statyn/fontänen som ett kännemärke för staden. Fred
Åberg har också skapat statyn av oxen, som finns (f n dock nedtagen ”för reparation”) i Oxie centrum och som är ett kännemärke för Oxie.
Flicka med barnvagn - som finns i Svedala - är skapad av Gunnel Frieberg, som också
skulpterat Sillagumman på Fisketorget i Malmö. Om den senare berättade hon att
hon fick inspiration från sin skoltid på 1920- och
1930-talen, då hon varje dag traskade längs med kanalen. På vägen mötte hon
sillagummorna som kom från Limhamn och körde med sina rullebörar med nyfångad
sill. De berättade om sina slitsamma liv och hur många Sydsvenskan de hade
stoppat in under kläderna för att inte frysa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar